מאמרים

הערכת עובדים ו דיוני שכר – חלק ב'

ינואר הוא חודש מותח במיוחד להייטקיסט המצוי: האם השנה יקבל העלאה בשכר? איך בכלל קובעים מי כן ומי לא? אולי עליו ליזום ולבקש? ואם כן, כמה העלאה יקבל? סודות תעשיית ההיי-טק נחשפים: על הערכת עובדים ו דיוני השכר. איך להתכונן, כמה ומתי לבקש - ומה קורה אם התשובה היא: לא! כתבה ב-2 חלקים.

מעל 800 משרות מחברות היי-טק שמשלמות שכר גבוה! התשובה היא "לא"? שלח לנו קו"ח.

בחלק הקודם של הכתבה דיברנו בעיקר על התהליך של הערכת עובדים וביצועים, שבעצם מהווה את הסיכום השנתי מבחינת ההישגים שלנו בעבודה וקביעת יעדים להמשך. החלק השני של התהליך, עליו נדבר בחלק הזה של הכתבה, מגיע בעצם כתוצאה ישירה של אותה הערכה: דיוני שכר. החל מחודש ינואר, נכנס אחד-אחד לחדרו של המנהל, שם יקרה רגע מכונן בקריירה של העובד: יעלו או לא את שכרו? כדי לעשות קצת סדר בדברים פירקנו את הנושא המורכב לכמה תתי-נושאים, לכל חלק נתנו טיפים מניסיוננו- גם כעובדים וגם כמנהלים.

כמה לבקש?

קצת לפני שאתם צועדים לחדרו של המנהל, תעצרו, תכנסו ל סקר השכר המעודכן שלנו, ובדקו: כמה נהוג לשלם עבור המקצוע שלכם כיום? כמו כן, בדקו עם קולגות בעלי תפקידים זהים לשלכם כמה הם מרוויחים. חשוב שתדעו- העלאת השכר לרוב תהיה העלאה ריאלית, כלומר בין 5%-12% מחבילת השכר שלכם, כל מספר מעל לזה סביר להניח שאפילו לא יישקל ע"י ההנהלה.

מתי לבקש?

Timing זה הרבה בחיים, לכן בדקו מה נהוג אצלכם בארגון: האם יש שיחות שכר בתקופה קבועה? האם מוגדר בחוזה העבודה שלכם תאריך לשיחת שכר? האם נהוגה עליית שכר בעקבות ותק? אם כן, תתאזרו בסבלנות והמתינו לתאריך זה. אם לא, מומלץ לקבוע את שיחת השכר במקביל ל"תקופה טובה" של הארגון, לדוגמה: פרסום דוחות רבעוניים מוצלחים, סגירת עסקה עם לקוח חשוב, סיום פרויקט גדול וכו', או הצלחות אישיות;לאחר מכתבי הערכה מהבוס, עמידה יתרה בזמנים\יעדים, פידבק חיובי מלקוח וכו'. חשוב שתדעו- אם החברה לא במצב טוב, רוב הסיכויים שלא תקבלו העלאת שכר או שתקבלו העלאת שכר מינורית. במקרה הגרוע יותר, אתם עלולים ללחוץ על ההנהלה להעלאה שהם לא יכולים באמת לעמוד בה, וייתכן שיחפשו להחליף אתכם.

איך להתכונן?

בנצ'מרק כבר עשיתם, אז אתם יודעים כמה לדרוש. השלב הבא הוא איסוף ה-DATA לקראת השיחה עצמה. חשוב להציג למנהלים שלכם ולמקבלי ההחלטות שאתם "שווים לחברה". בדר"כ זה מתבטא ב-2 דרכים: כמה כסף הכנסתי לחברה, או כמה חסכתי לחברה. חשוב לשים דגש על דברים מדידים, ככה יהיה לנו קל להציג קבלות לזה: מכירות שמכרתם, יעדים שעברתם, מכתבי תודה מלקוחות, תהליכים מסורבלים שייעלתם, אחוז הפעמים שעשיתם DELIVERY בזמן, אחוז הבאגים שנמצאו בקוד שכתבתם, ועוד ועוד ועוד. ברגע שאתה מכניס כסף או חוסך הוצאה שלו (גם זמן = כסף) זה נותן אינטרס למעסיק להעלות לך את השכר.

איך להתנהג?

ראשית חשוב להבין, מדובר על שיחה ממנה כל הצדדים רוצים לצאת מאושרים. לכן, חשוב מאוד לבוא בגישה חיובית ולא בגישה מאיימת. אל תציבו אולטימטומים, הסבירו את העובדות בצורה עניינית. לאחר מכן, תעבירו את הכדור לידי המנהלים. אל תשתמשו בניסוחים כמו "מגיע לי העלאת שכר" אלא "תשקלו להשוות את התנאים שלי לשווי השוק שלי כיום." עם כל גינוני הנימוסין, חשוב להגיע עם גישה אסרטיבית ולא ממקום של גישה מתנצלת. כל סיבה שתעלו לגבי מדוע אתם רוצים שישקלו העלאת שכר צריכה להיות קשורה לעבודה והתפוקה שלכם. מעבר דירה, משכנתא, יוקר המחייה, הוצאות לא מתוכננות, לא צריכים לעניין את הארגון.

ומה אם התשובה היא "לא"?

זה שביקשתם זה לא אומר שתקבלו. מצד שני, אם לא תבקשו זה 100% אומר שלא תקבלו. נסו להבחין האם התשובה היא "לא" או "לא עכשיו". אם אכן התשובה היא לא עכשיו, בניתם את הקרקע לשיחת השכר הבאה שיתכן שאף ההנהלה תיזום. אם התשובה היא שלילית - שאלו לסיבה, והכינו תשובות מראש לכל התנגדות ואיך ניתן בכל זאת להפוך את ה"לא" ל"כן". זה יכול להתבטא לא רק בכסף, אלא בשווי כסף, לרבות; העלאת מספר ימי חופשה, תכנית יעדים, הגדלת חבילת האופציות, הטבות בסגנון של קורס מקצועי או אפילו במקרים נדירים הורדה של שעות העבודה באותו השכר. לסיכום, אסרטיביות ועבודת הכנה מוצלחת יכולה לשפר את התנאים שלכם, ולעתים גם משמעותית. אך לא כל שיחת שכר נגמרת כפי שציפיתם. לעתים, תשובה שלילית יכולה לגרום לתסכול רב, שמוריד את החשק מהעבודה. עובדים רבים רואים זאת כחוסר הערכה של הארגון ליכולות שלהם.   קיבלתם תשובה שלילית? שלחו אלינו קו"ח, אנחנו נדאג שבמקום עבודה הבא תקבלו מה שמגיע לכם! לא מעריכים אתכם מספיק? זה הזמן לחפש מקום חדש! למה שלא תבדקו הזדמנויות באתר שלנו? בדרך לדיון שכר? נמצא במו"מ על חוזה במקום החדש? כדאי שתבדוק כמה אתה שווה - סקר השכר לשנת 2018!.

חזרה למאמרים

שליחת טופס למשרדים