מאמרים

הערכת עובדים ודיוני שכר – חלק א'

ינואר הוא חודש מותח במיוחד להייטקיסט המצוי: האם השנה יקבל העלאה בשכר? איך בכלל קובעים מי כן ומי לא? אולי עליו ליזום ולבקש? ואם כן, כמה העלאה יקבל? סודות תעשיית ההיי-טק נחשפים: על הערכת עובדים ודיוני השכר. איך להתכונן, כמה ומתי לבקש - ומה קורה אם התשובה היא: לא! כתבה ב-2 חלקים.

מעל 800 משרות באתר שלנו מחברות הייטק וסטארטאפים מצוינים! מחפש עבודה? שלח אלינו קו"ח.

השנה האזרחית עוד רגע מסתיימת, וכמו בכל תהליך מחזורי התקופה הקרובה בתעשיית ההיי-טק תוקדש לסיכומי שנה ולמבט לקראת העתיד. בשפה המקצועית יש לתקופה הזו של דצמבר-ינואר 'שם': הערכת עובדים ודיוני שכר. הערכת עובדים הינו תהליך ארגוני בו נמדדת רמת העבודה שלכם, התפוקה שלכם והתועלת לארגון, ותוצאות המדידה משפיעות באופן ישיר על גובה השכר שלכם. ההערכה מבוצעת מדי שנה בסביבות חודש דצמבר, ולאחר מכן מובאת בחשבון בדיוני השכר (המתקיימים לרוב בחודש ינואר). בסופו של יום, הציון שלכם בהערכה יקבע יותר מכול אם תקבלו העלאה, ומה תהיה גודלה.

 

מה הציון שלכם אומר?

הציונים מחולקים ל-3 קטגוריות, ונמצאים על פני רצף:
  • ציון 5 - אלו העובדים הטובים ביותר, מעיד על הערכה טובה במיוחד. לעובדים המקבלים ציון זה יש סיכוי רב שיקבלו העלאה משמעותית (5-12% מהשכר הנוכחי), בונוס או "אופציות" (מניות) בחברה.
  • ציון 3-4 - מייצג את מרבית העובדים, מעיד על יכולות עבודה טובות – אך עדיין טעונות שיפור בהיבטים שונים. עובדים המקבלים את הציון הזה עשויים לקבל העלאה קטנה, בעיקר בשביל הגברת המוטיבציה.
  • ציון 1-2 - דגל שחור המתנוסס מעל ראשו של העובד. עבור עובדים המקבלים ציון זה המשמעות פשוטה: הארגון לא מרוצה מעבודתם, ובקרוב צפוי להם שימוע.
חשוב לדעת כי חברות ההיי-טק הגדולות שכללו את המדידה לאורך השנים והפכו אותה לכלי מדויק ויעיל. ההערכה מסתמכת כאמור על פרמטרים רבים, ובאופן טבעי מביאה בחשבון לא רק את חוות דעתו של המנהל הישיר, אלא גם את חוות דעתם של חברי הצוות, של מנהל המוצר/הפרויקט, של הלקוח ועוד.

איך משפרים ציון?

מטבע הדברים אין נוסחה אחידה להעלאת ציון ההערכה. לכל ארגון יש אופי אחר ופרמטרים משלו המגדירים את תהליך ההערכה, ולכן אין פתרון אחד. בכל זאת ננסה לתת כמה טיפים כללים כיצד נוכל להשתפר, אם לא לתהליך הזה לפחות לקראת שנה הבאה:
  • עמידה ביעדים – הפרמטר החשוב ביותר. תמיד להיות עם היד על הדופק לגבי מצב אבני הדרך שלכם בפרויקט ובכלל. מה התפוקה שלכם? האם אתם יותר אפקטיביים מהמקבילים שלכם או פחות? מה ניתן לייעל? לדאוג לתעד הישגים והצלחות כדבר שבשגרה - ככה גם תדעו בזמן אמת איפה אתם עומדים, וגם יהיה קל לשלוף את הנתונים כשצריך.
  • לקחת דוגמה - בכל ארגון קיימים מספר עובדים עם "הפרופיל המצוין": הם טובים במה שהם עושים, הם יוצרים הכנסה או עומדים בדרישה באופן קבוע, הם אהובים על ידי הקולגות, המנהלים והלקוחות כאחד, הם לא מחסירים ולא מאחרים. אלה תמיד יהיו בציון 5. קל מאוד לזהות אותם, ואם תחשבו על זה אתם מכירים כמה מהם. זו לא בושה לקחת מעובדים כאלה דוגמה: תנסו לבדוק כיצד הם פועלים, איך הם ניגשים לעבודה, ומה אנשים אוהבים בהם. תנסו לראות אם יש משהו שניתן לשכפל גם לעבודה שלכם.
  • להציב מראה – אל תחששו לשאול את עצמכם מה נקודות התורפה האישיות שלכם במקום העבודה. האם אתם נהנים לקום בבוקר, או שאתם רוב היום 'עייפים'? האם אתם בעלי תושייה, או מקטינים ראש? האם יש קשר אישי עם הלקוחות, או שמרביתם כבר עזבו? – נסו לשפר את הטעון שיפור.
  • פתיחות - אחד מתפקידיו של מנהל הצוות שלכם הוא להפוך את העבודה שלכם ליעילה ומועילה יותר. אל תחששו להתייעץ אתו, להעלות כשלים ונקודות תורפה ולבקש את עזרתו. בסופו של יום, שיתוף בזמן אמת יאפשר לכם להשתפר בזמן אמת – ולהגדיל את סיכוייכם לציון גבוה יותר בהערכה.
בחלק הבא של הכתבה נדבר על התוצאות של תהליך הערכת עובדים - אלו דיוני שכר. ניתן כמה טיפים: כמה ומתי בדיוק לבקש? איך להתכונן? איך להתנהג במהלך השיחה? ומה קורה אם התשובה היא לא (לא עלינו..). To be continued... בואו להתייעץ! רוצים לדעת כמה באמת אתם אמורים להרוויח בשוק בהתאם לניסיון המקצועי שלכם? מוזמנים לשלוח לנו אימייל ונשמח להשיב לכם כמה באמת אתם אמורים להרוויח. לטבלאות השכר שלנו. באתר שלנו כבר ביקרת? בואו להכיר חווית חיפוש עבודה מעולם אחר - לחצו כאן!

חזרה למאמרים

שליחת טופס למשרדים